עד כמה אנחנו מודעים ליישומים של בינה מלאכותית (AI) העומדים לרשותנו ביום יום? האם הנוער בישראל שגדל לתוך עולם במהפכה, מוכן וערוך לשינויים הדרמתיים שהבינה המלאכותית מביאה עמה? הבינה המלאכותית מייצרת לנו את רשימת הקניות, מציעה לנו להאזין לשירים שאנחנו עשויים לאהוב, דואגת לבטיחות הנהיגה שלנו בדרכים ובעיקר מסוגלת לפתור בעיות גדולות וחשובות של האנושות כמו שינויי אקלים, עוני וריפוי מחלות, אך עדיין לרובנו – בינה מלאכותית היא לא יותר מטרנד או באז-וורד. הגיע הזמן להפגיש את דור העתיד עם האתגרים שבדרך.
הבינה המלאכותית ניבאה לנו מגמות בהתפשטות הקורונה וללא הרף עסוקה באיתור תרופות למחלות סופניות כמו הסרטן, היא עושה מהפכה בעולם – זאת מבלי להזכיר יישומים מוכרים כמו רכבים אוטונומיים או נותני שירות רובוטים (צ'ט-בוט), העוזרות האישיות של אמזון או אפל, זיהוי פנים, ושיווק ממוקד. זהו רק קצה הקרחון של שימושים בבינה מלאכותית, המזמנת לעולם פוטנציאל שינוי עצום בכל תחום חיים. סביר להניח שבינה מלאכותית הינה אחת ההמצאות החשובות ביותר מאז החשמל וברחבי העולם גוברת ההבנה שתלמידים צעירים מוכרחים להכיר ולהבין כבר עכשיו על מה כולם מדברים ובאיזה עולם טכנולוגי הם גדלים לקחת חלק.
הבינה המלאכותית, דיסציפלינה בתוך מדעי המחשב, כוללת בתוכה תחומים וגישות שונות שהחלו להתפתח עוד במאה הקודמת. זהו לא תחום חדש, זה תחום בתאוצה. בינה מלאכותית הוא כינוי כללי למערכת הכוללת בתוכה שורה ארוכה של כלים, שיטות ודרכים, הנועדו להעניק למחשב יכולות הדומות לאינטליגנציה של בני האדם. עמותת החינוך תעשיידע מאמינה כי עם הכניסה לעשור השלישי של המאה ה-21 הצורך לקרב תלמידים עוד היום לתחומי הבינה המלאכותית חשובה מתמיד ובעתיד הקרוב כל עולם העבודה ישתמש ב-AI באופן אינטגרלי במוצריו, שירותיו ושיטות העבודה בארגונים. מדובר בתחום החם בתעשייה ויחד עם זאת, רק צוותים מצומצמים מאוד של עובדים בתעשייה כותבים ומשפיעים על הבינה המלאכותית, מזינים לה מידע ומלמדים אותה על העולם שסביבנו מנקודת מבטם והיום יותר מתמיד אנו מבינים כי בתעשיית הבינה המלאכותית נחוצה העסקה מגוונת, ולא רק לשם הגיוון התעסוקתי החשוב בפני עצמו. חוקרים וסוציולוגים מצביעים על חשיבות הייצוג האתני והתרבותי בקרב אלו שמשפיעים על הבינה המלאכותית ומלמדים את המחשב על העולם שסביבנו. נדרש גיוון של בעלי פרספקטיבות ונסיון חיים של קהילות רבות בכדור הארץ בכדי לפתח את פוטנציאל התרומה לאנושות שטמון בתחום. ללא ייצוג מגוון של אוכלוסיות בתחום הבינה המלאכותית היא סכנה סוציולוגית והצעד הראשון למניעתה הוא לאפשר לכל תלמיד/ה בישראל נגישות לטכנולוגיה והבנה שלה.
הנגשת התחום לתלמידים היא משימה חינוכית ממעלה ראשונה
מחנכים ברחבי הארץ מזהים את ההזדמנויות החינוכיות שבהוראת התחום וחשיפתו בפני התלמידים. תכנית לימודים ב-AI, מעבר למענים הטכנולוגים שהיא נותנת, מהווה מיקרוקוסמוס תרבותי בו תלמידים מרקעים וממגזרים מגוונים נחשפים לתחום החשוב הזה. כך, הם יוכלו (אם ירצו) בעתיד להשתלב בתחום הAI ולהשתתף בייצור בינה מלאכותית מוסרית, ערכית ובעלת מידות טובות לאנושות. בתכנית שמציעה עמותת תעשיידע התחום מונגש לכל התלמידות והתלמידים בכיתה. חשיפת התחום בגיל צעיר תעודד עתיד בו יותר יוזמות, מוצרים ומערכות, משלבות בתוכן אלמנטים מוסריים. חשוב ללמד את הדור הצעיר להשתמש בטכנולוגיה וליישום בינה מלאכותית כ"שוחרת טובת האדם" מכיוון שלצד הפוטנציאל העצום והיתרונות הנלווים לו, יכולה לצערנו להתקיים גם אפליה מובנית ביישומים שונים של בינה מלאכותית ואף שימוש לרעה בטכנולוגיות שונות בתחום. לשם כך, בתכנית תעשיידע נצמדים לכללים שקבע האיחוד האירופי ועליהם לחול על כל מערכת בינה מלאכותית: עליה להיות חוקית ולציית לכל החוקים והתקנות הרלוונטיים; עליה להיות אתית, לדבוק בעקרונות ובערכים אתיים ועליה להיות איתנה, הן מבחינה טכנית והן מבחינה חברתית, שכן מערכות אינטליגנציה מלאכותית יכולות לגרום נזק בלי להתכוון לכך.
הסודות (והיסודות) מאחורי הבינה המלאכותית. תכנית לימודים חדשנית שמנגישה את התחום לכל תלמיד ותלמידה מכל האוכלוסיות בישראל.
מחלקת פיתוח התוכן בתעשיידע פועלת בימים אלו לקראת השקת תכנית קצרה וממוקדת בבינה מלאכותית. במהלכה, בסופו של כל מפגש התלמידים חוזרים למרחב הדיגיטלי ומבינים טוב יותר תהליכים ועקרונות המתרחשים בו ומזהים מתי מתנהלת אינטראקציה עם בינה מלאכותית (רמז: כל הזמן!), מתי זה פועל לטובתנו ומתי לרעתנו ואיך הם יכולים להשפיע עליה. התכנית מאפשרת להכיר את העולם גם מנקודת המבט של התעשייה בישראל, המפתחת יישומי AI פורצי דרך ומשולבים בה מפגשים עם נציג/ה מהתעשייה להיכרות ושיח על המקצוע ועל פתרונות AI חכמים. לב המהפכה שבעולם שבחוץ בתוך כיתות חטיבות הביניים. כל מפגש בתכנית מאפשר היכרות והתנסות עם יישומים חדשים של AI, התנסות מעשית בהבנת העקרונות הבסיסיים העומדים מאחורי הטכנולוגיה והתנסות חווייתית, מצחיקה ומעוררת השראה כי אנו מאמינים שכל תוכן חייב להיות 'נוצץ' בעיניי התלמיד. בתכנית חינוכית העוסקת בבינה המלאכותית נדרש לא רק להכיר את היישומים שלה מהצד של המשתמש, אלא גם לאפשר לכל תלמיד להכין פרויקט קצר טווח שמדגים שימושים בבינה מלאכותית ואופן התכנות שלה. כל זה באמצעות כלים שעברו על ידי תעשיידע התאמה ייחודית לתלמידי ישראל. במסגרת הפרויקט המרכזי בקורס יתנסו המשתתפים בלימוד מכונה (Machine Learning) וכתיבת קוד באמצעים פשוטים ונגישים ותעשיידע שמה לעצמה למטרה שהתוצרים וההתנסויות בקורס יגרמו לתלמידים לרוץ לספר למשפחותיהם בתהלהבות על פלאי הבינה המלאכותית.
יכולת ההישרדות של התלמידים של היום בעולם המשתנה של המחר תלויה במידה רבה באופן בו נחשוף ונכין את התלמידים שלנו לעולם הגדול, עוד בבית הספר. חשוב לקדם את דור העתיד להשתתף ביום מן הימים בקריירה ולימודים בתחום ה- AI והטכנולוגיה ועלינו לוודא שכמה שיותר תלמידים מכמה שיותר ייצוגים באוכלוסייה ידעו לעבוד עם מערכות בינה מלאכותית. הוראת הבינה המלאכותית מאפשרת למחנכים לפתח את דמות הבוגר הרצוי במערכת החינוך של ימינו ולצייד את התלמידים במגוון כלים וכישורים שיעזרו לתלמידים להתמודד באופן ביקורתי עם המציאות הדיגיטלית. זאת בנוסף ליכולת לקבל החלטות מבוססות נתונים, פיתוח כישורי עבודה בצוותים הדוגלים בגיוון והכלה, חשיבה יצירתית שיטתית והיכולת לפתור בעיות. הגיע הזמן לאפשר לתלמידים שלנו להתבונן על העולם הדיגיטלי בו הם מבלים זמן רב בעיניים ביקורתיות ולשאול את עצמם האם וכיצד הם יכולים לעצב את עתיד הבינה המלאכותית ולא רק להיות משועבדים לה.
עמותת תעשיידע, בשיתוף התעשיות בישראל, משיקה תכנית התנסות חדשנית "סודות ויסודות הבינה המלאכותית", המנגישה את אחד התחומים המרתקים ומחוללי ההשפעה כיום לכל תלמיד ותלמידה.