תוכנית חינוכית לעידוד יזמות בעולם הפרמצבטיקה
התוכנית "רוקחים עולם" חושפת תלמידים ותלמידות לעולם המרתק של פיתוח תרופות ותעשיית הפרמצבטיקה, תוך שילוב בין ידע מדעי, חשיבה יזמית ולמידה חווייתית.
התלמידים חווים תהליך מלא של פיתוח מוצר – משלב הרעיון ועד להצגת אב-טיפוס – בהשראת מודלים אמיתיים מתעשיית התרופות.
במהלך התוכנית הם לומדים על סוגי תרופות, מנגנוני פעולה בגוף האדם, תהליכי ייצור תעשייתיים ואתגרים עכשוויים בתחום הבריאות.
התוכנית מקדמת למידה מבוססת פרויקטים, מעודדת עבודת צוות ומטפחת אוריינות מדעית וטכנולוגית. הדגש המרכזי הוא על הקניית כישורים מעשיים, הבנה מערכתית של תהליכים מדעיים, והעברת מסר חיובי בנוגע לבחירה במקצועות המדעיים לעתיד.
מטרה מרכזית:
חיבור תלמידים לעולם המדע, הכימיה והחדשנות הרפואית, תוך עידוד פיתוח חשיבה מערכתית ויזמית – והצגת עולמות הרפואה והפרמצבטיקה כמסלול אפשרי להתפתחות אישית, לימודית ומקצועית.
מטרות נלוות:
⦁ הבנת עקרונות יסוד בפיתוח תרופות.
⦁ תרגול שלבי תכנון, מחקר ופיתוח מדעי.
⦁ חשיפה לעולמות ידע יישומיים בתעשיית התרופות.
⦁ טיפוח חשיבה ביקורתית ויכולת פתרון בעיות.
⦁ עידוד בחירה במקצועות מדעיים וטכנולוגיים
כלים ומיומנויות:
⦁ תהליך יזמי מלא – רעיון > פיתוח > אב-טיפוס.
⦁ אוריינות מדעית וטכנולוגית.
⦁ הבנה בסיסית בכימיה של תרופות.
⦁ עבודת צוות, פרזנטציה ותקשורת מקצועית.
⦁ הבנה של הקשרים בין המדע לחיים האמיתיים
במסגרת התוכנית, המאושרת במאגר התוכניות והמענים החינוכיים של משרד החינוך – גפ"ן, התלמידים והתלמידות חווים תהליך שלם של חדשנות מדעית ויזמות בעולם הרפואה, נחשפים לעקרונות פיתוח תרופות ולומדים כיצד המדע פוגש את הצורך האנושי – בדרך חינוכית, מעשית ומעוררת השראה.
התכנית מיועדת לתלמידים ותלמידות בכיתות ח'-ט'.
התכנית אורכת 16 מפגשים.
מספר התכנית במאגר התכניות גפ"ן של משרד החינוך הוא : 958.
בכל מפגש מגיע לכיתה מדריך/ה מיומן/ת, בשילוב כלים וידע מהתעשייה.
רכז הדרכה מלווה את המדריך בפדגוגיה ובניהול התכנית ונמצא בקשר עקבי וישיר עם איש הקשר מבית הספר.
מקרן, מחשב וכיתה.
בחלק מהמפגשים נדרש חדר מחשבים או לפטופים לתלמידים.ות.
בכיתת ההדרכה הראשית נדרש חיבור לאינטרנט עם מקרן ורמקולים פעילים.
מלאו את הטופס בתחתית העמוד ואנו ניצור קשר בהקדם!.
נכיר את חשיבות מדע הכימיה והפרמצבטיקה, תרופות בחיי היומיום, נתנסה במגוון מצבים רפואיים וטיפולים קיימים ונבין את דרך הפעולה של תרופה בגופנו.
חקר, שלב ראשון – נתחלק לקבוצות עבודה ונבחר נושא חקר: מחלה או תרופה קיימת.
בסיום שלב זה התלמידים והתלמידות יציגו את תוצאות החקר בפרזנטציה.
חקר, שלב שני – נתנסה בחשיבה יצירתית, נקיים סיעור מוחות לפתרונות שונים ונבצע חקר שוק הנוגעים לפתרונות קיימים .
נעצב פתרון חדש תוך התייעצות עם מומחי ידע מהתעשייה.
נתקן ונשפר את הרעיונות עד למצגת מושלמת, נארגן תצוגת תכלית ונקיים אירוע סיום חגיגי בו נציג את הרעיונות שגיבשנו במסגרת התכנית.
"מסוגלות עצמית והיכולת לבחור באופן עצמאי את מה שמתאים לנו- זו ההכנה הטובה ביותר לעתיד מבטיח"
הכירו את תמר אבגי, סטודנטית למדעי המחשב ומדריכה בתכנית "קידום בנות להייטק" שמטרתה לחשוף נערות בכיתה ט' לעולם הטכנולוגי ולהגדיל את סיכויי השתלבותן בשוק ההייטק.
למה את כאן ?
בתור מישהי שבחרה ללמוד במגמת מחשבים בתיכון ולאחר מכן מדעי המחשב באוניברסיטה, אני רואה את הצורך בכוח אדם נשי בתעשיית ההייטק בכלל והתכנות בפרט, ולכן שמחתי כל כך שיש לי את ההזדמנות להיות חלק מהתהליך החשוב הזה שתעשיידע מקדמת.
זה לא רק ללמוד פיתוח קוד. במהלך התכנית אנחנו מדברות על פמיניזם ומגדר ונפגשות עם נשים מובילות בתעשייה.
האתגר: חשיפה
העולם שלנו טס קדימה והטכנולוגיה תופסת מקום משמעותי יותר ויותר בתעשייה.
נערות רבות אינן נחשפות לעולם הטכנולוגיה ולכן גם לא בוחרות במגמה טכנולוגיות.
זה מעגל שצריך לפרוץ אותו.
אני מקווה שעם הזמן נראה את השינוי מתרחש גם בבתי הספר- ויותר בנות יבחרו במגמות הטכנולוגיות.
איך אפשר, בעינייך, להכין את הנערות הצעירות לאתגרי העולם המשתנה?
חלק ממטרות התוכנית הוא לפתח את תחושת המסוגלות העצמית ולאפשר בחירה עצמאית .
לדעתי זאת ההכנה הטובה ביותר לעתיד מבטיח.
מסר מהמדריכה לנשות העתיד:
אל תפסיקי לשאול את עצמך מה את באמת רוצה לעשות ואיפה את רוצה להיות. את מסוגלת ליותר ממה שאת מדמיינת".