קטגוריות

שתפו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
הדפסה

רוצים לקרוא עוד?

למידה בסביבת עבודה
חיים רוסו

להנמיך את גדרות בית הספר

אנחנו חיים בעולם של שינויים דרמטיים בתחום הטכנולוגי המשפיעים על עולם התעסוקה באופן מהותי ועל העולם כולו כפי שאנו מכירים אותו. יש הרואים בכך איום.

קרא עוד »
יזמות
שירי שיפר

תובנות על יזמות מורים

מורה משקיעה או מורה יזמת? אלה היא מורה מחנכת בבי"ס יסודי במרכז הארץ. לפני כמה שנים היא הבחינה שכישורי ההבעה בכתב של תלמידיה נמוכים ושהם

קרא עוד »

ריקוד עם מכונה: הסיור לתעשייה ככלי חינוכי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

חלק א': הטיול למפעל הטקסטיל 

לאחרונה ליוויתי קבוצת תלמידים במסגרת תכנית יזמות לסיור במפעל לייצור מוצרי טקסטיל. התלמידים היו נרגשים מאד, בכל זאת- לא בכל יום יוצאים מביה"ס באמצע שעות הלימודים, וגם הייתה שמועה שנקבל מתנה. כעובדת בעמותה שחרתה על דגלה להשפיע על חינוך ההון האנושי במדינה על ידי חיבור החינוך לתעשייה, ולעודד תלמידים לבחור מסלול לימודים טכנולוגי במטרה שישתלבו ביום מן הימים בתעשייה, סיורים לתעשייה הם הבסיס לקיומנו.  

במפעל התקבלנו בסבר פנים יפות, הוסברו לנו הנהלים לביצוע הביקור, לבשנו כובעים, חלוקים, מגיני נעליים, הצטלמנו ויאללה- לפס הייצור. 
פס הייצור, או אפשר גם לומר: האנגר גדול, מלא במכונות מרעישות אפורות הפזורות במרחב ללא סדר הנראה לעין, מלגזות נושאות חבילות גדולות מנווטות במפעל ברעש וצפצופים, חומרי גלם כחוטים וכותנה מגובבים בערימות, ומסביב לכל אנשים בסרבלי עבודה- אורזים, מתקנים, מובילים, עסוקים. פסענו בזריזות, משתדלים לא לאבד אף תלמיד, אחרי המדריך שהסביר על כל מכונה, עיניו בורקות מחידושי הטכנולוגיה והאפשרויות המתעדכנות במיכון הייצור, תוך שאילת שאלות ומעבר בן אגפי הייצור השונים. בסיום הסיור התכנסו בחדר הישיבות וסכמנו את הסיור. בסוף גם קיבלנו שי קטן לדרך.  

במפגש השבועי עם התלמידים בשבוע שלאחר מכן ששאלתי אותם על חוויותיהם מהסיור ניכר כי ההתלהבות מהמפעל דעכה. הם ציינו את הרעש, את העובדה שהתקשו להתרכז, את הבלגן וחוסר הסדר ובאשר למחשבה עתידית להשתלב בתחום עבודה שראינובמפעל? 
אין סיכוי הם אמרו לי, זה לא בשבילנו. שמישהו אחר יעשה את זה.  

 

חלק ב': בכל זאת- למה חשוב ללמוד בסביבת עבודה

סביבת למידה חוץ כיתתית שאינה מותאמת לצורכי ביקור קהל כמו מפעל יכולה להיות מלאה בסוגי הפרעות והסחות דעת. להבדיל ממוזיאונים שהותאמו במיוחד למבקרים, סביבת למידה חוץ כיתתית כסיור עירוני או מפעל יכולה להיות עמוסה בהפרעות כמו רעש, ריחות, מעבר של הולכי רגל וכלי תחבורה, ונדרש מהמורים או המדריכים להשקיע מאמץ רב לאיתור תחנות לימוד וארגונן בסדר המותאם לתלמידים.  יחד עם זאת, יתרונה הגדול של סביבת הלמידה החוץ כיתתית הוא בהמחשת מושגים תופעות, תהליכים ומצבים אשר קשה להמחישם באמצעי הוראה ובסביבות לימוד אחרות.  

למעשה, אנשי חינוך רבים מהאקדמיה ומהשטח מעודדים את היציאה ללמידה חוץ כיתתית ומדגישים את חשיבותה להמחשת החומר התאורטי, חיזוק מיומנויות החקר, עידוד הסקרנות הטבעית אצל הלומדים ועוד. גם תרומתו של הביקור במפעל לתהליך הבניית הידע המדעי טכנולוגי מוכרת, והוא נתפס כ"נכס תרבותי המשקף את ההתפתחות הטכנולוגית והמדעית".

אם ננסה לסכם בקצרה את היתרונות של הלמידה בסביבת המפעל נוכל לומר כי הסיור במפעל הוא סיור בסביבה עשירה בגירויים המניעה את הסקרנות והמוטיבציה פנימית של הלומדים. בן אם יצאתם לבקר במפעל המפעיל מרכז מבקרים וסיורים מודרכים, ובן אם ביקרתם במפעל הנמצא בישוב או שקרוב המשפחה התנדב לארח, סביבת המפעל מרגע הירידה מהאוטובוס עמוסה בגירויים והמחשות. לעיתים זה מקשה על מיקוד תשומת הלב של הלומדים, אבל גם מעניק הזדמנויות רבות ללמידה ומקרב אפילו תלמידים שבדרך כלל לא מגלים עניין בחומר תאורטי להקשיב, להשתתף, להפעיל וכל מה שטומן בחובו הסיור. לא פעם התלמידים מתקשים להקשיב למדריכים וצופים במתרחש סביבם, שואלים שאלות "מה זה?"  איך זה עובד?"  "כמה מייצרים מזה?" ועוברים ממצב של קליטת ידע ללמידה אקטיבית.

הסיור במפעל ממחיש ידע של תופעות, עקרונות ותהליכים בתחום הלימודים החל מתהליך התיכון, חומרי גלם ותכונות של חומרים, תהליכים פיזיקליים וכימיים ועוד שהופכים את החומר הנלמד לזכיר, מובן ושימושי יותר עבור הלומדים. כי כאשר תלמידים מבקרים במפעל, הם רואים את שלבי תהליך הייצור, שומעים את רעש המכונות, מזהים בעצמם את חומרי הגלם, לעיתים טועמים או ממששים. 
תלמידי מגמת אלקטרוניקה שביקרו בתעשייה סיכמו את המפגש כך: 
"במפעל הבנתי את החומר שלמדתי בכיתה בגלל שבמפעל זה יותר מוחשי" 
"בבית הספר אנחנו רק קוראים וכותבים את החומר, וכאן במפעל ראינו את זה אמיתי ולכן הסיור עזר לי בהבנת החומר שנלמד בכיתה ". 
"הסיור הלימודי המחיש לי כי ראיתי אי הדברים מתבצעים במציאות"   

המפעל מציג מציאות מורכבת המשלבת בן צרכי הייצור, השיווק, קהל הלקוחות, איכות הסביבה, העובדים והקהילה. כל אלו מעלים סוגיות ערכיות בנושאי איכות הסביבה, צרכנות נבונה, בריאות ושאלות אתיות כמו האם מפעל מחויב לייצר מוצר לא ריווחי אבל שנותן ערך לקהילה מסוימת?  

הסיור במפעל הוא היכרות עם ההווה, אבל גם עם העתיד, ומעבר לטכנולוגיה ולמכונות, מאפשר להכיר גם את האנשים שמאחורי המוצרים. זוהי הזדמנות להכיר מקצועות חדשים, ללמוד על התפתחות מקצועית, האתגרים, האהבה למקצוע ולעורר דיון עם התלמידים על עתידם. 
ובכלל, הסיור במפעל פותח את "הגן הנעול", אותו מפעל מסתורי עם ארובה, זה שתמיד חולפים על פניו בנסיעה בכביש ולא יודעים מה יש בפנים, ונותן לתלמידים הזדמנות להיכרות עם תהליכים אשר נוגעים לכל צרכן ואזרח.  

ההסכמה על הפוטנציאל החינוכי שבלמידה חוץ כיתתית היא רחבה, יחד עם זאת עולה  השאלה מדוע יש פער בן הפוטנציאל הרבללמידה לבן מימושו כאשר פעילויות חוץ כיתתיות רבות "נושאות רווח לימודי אפסי". ובתחושותיי לאחר הסיור במפעל הטקסטיל עם התלמידים, אשאל- אם הסיור למפעל טומן בחובו כל כך הרבה פוטנציאל למה לא הרגשתי את ערכו החינוכי הגבוה לאחר הסיור? 

 

חלק ג': איך לתכנן סיור בתעשייה? 

כדי שסיור במפעל לא יישאר כחוויה לא ברורה, מלאת במושגים ומכונות מורכבות, הוא צריך, ככול חוויה לימודית אחרת להיות משולב בתהליך הלמידה הרציף. ניר אוריון בתיאורו את הלמידה החוץ כיתתית על שלל מורכותיה ויתרונותיה מציע במודל הספירלי שלו יחידת לימוד מקדימה לסיור, לאחר מכן את הסיור ואז יחידת לימוד מסכמת. אני מציעה להרחיב את יחידת הלימוד המסכמת למספר יחידות אשר יוצרות ציר למידה משמעותי בתכנית הלימודים.  

כי על אף שתלמידי לא התרגשו מהסיור בזמן אמת, הם ידעו להעריך אחרי הסיור כמה השקעה נדרשת בכדי לייצר מוצר, אלו שלבים הוא עובר (בלי לשנן, פשוט מלהתבונן), אלו מקצועות נדרשים בתעשייה זו, מה ההשפעה הסביבתי של המפעל, אלו קשרים יש למפעל עם הקהילה ומה הם אתגרי העתיד בחשיבה על מוצרים.  

השקעתי מאמץ מכוון במפגש שלאחר הסיור ובמפגשים שלאחר מכן לארגן לתלמידים את החוויות והידע מהסיור, ביססנו והעמקנו את הידע בתחום פיתוח המוצר, חומרי הגלם, התפקידים במפעל זה ומפעלים מסוג זה ותחומים נוספים שהיו חלק מהקורס בו השתתפו התלמידים.  

שירי נהוראי, מנהלת פרויקטים בתעשיידע שליוותה עשרות קבוצות של תלמידים לתעשייה, והודיה בראל, רכזת תכניות חינוכיות בעמותה המלווה כיתות בפרויקטים לפיתוח אב טיפוס בשיתוף התעשייה, אספו יחד ניסיון, תיאוריה ומעשה וגיבשו יחד איתי את רשימת ההמלצות הבאות לתכנון וביצוע סיור מוצלח ומשמעותי בתעשייה: 

  1. הלימה בן החומר הנלמד בכיתה לתכני הסיור– התאימו עד כמה שאפשר בן יחידת הלימוד מתכנית הלימודים הנלמדת בזמן הסיור לנושא לביקור במפעל כך שהתלמידים יכירו את המושגים הבסיסיים להבנת התחום. 
  1. הכינו את התלמידים לביקור במפעל: 
  • ידע- ניתן לקבל היום מרוב מרכזי המבקרים תקציר על הסיור, מה תראו ונושאים עיקריים. וודאו כי התלמידים מכירים את המושגים, ובמידת הצורך השלימו את הפער.   
  • תיאום ציפיות- הסבירו מראש מה משך הסיור והיכן הוא מתבצע, כללי לבוש ומה עתידים לראות ולעשות. במידה והסיור מתרחש בסביבה רועשת או שקטה במיוחד כדאי להכין את התלמידים לכך ולקבוע כללי התנהגות מתאימים.  
  • העמקה- רוצים סיור משמעותי יותר? תנו לתלמידים לחקור לפני הסיור על המפעל: היסטוריה, גאוגרפיה, מוצרים ועוד. עודדו את התלמידים לרשום שאלות שירצו לברר בסיור, איספו אותם ושאלו במהלך הסיור.  
  1. הציגו את עצמכם למדריכים– רגע לפני שהמדריכים יכנסו לשטף הדיבור בקשו מהתלמידים להציג את הכיתה, מהיכן הגעתם ומה אתם יודעים על התחום. הדבר ימחיש למדריכים את הידע שעימו באו התלמידים, וכך יוכלו להתאים את ההדרכה לתלמידים. 
  2. הדריכו גם במפעל– למרות שאת הסיור בוודאי ילוו מדריכים מטעם המפעל, הישארו מעורבים במהלך ההדרכה שלו בעזרת קישורים בן חומר ההדרכה לחומר הנלמד בכיתה, ביאור מושגים, ועידוד שאילת שאלות של התלמידים.  
  3. צלמו!- במידת האפשר צלמו את הסיור. התיעוד יסייע לכם לאחר מכן לעבד את הסיור בכיתה.  
  4. הרחיבו את תכני ההדרכה בזמן הסיור– למפעל המארח בוודאי יש רשימת תכני הדרכה מוכנים עבורכם, אבל זה לא אומר שלא תוכלו להרחיב אותם ולשאול שאלות גם בתחומים נוספים של המפעל הקשורים לעובדים במפעל ואף לשאול אותם בעצמכם, מכונות וטכנולוגיה, מוצרים אחרים, אתגרים שעימם מתמודד המפעל בתחומים שונים ועוד.  
  5. המשיכו בלמידה גם אחרי הסיור דרך שיתוף בחוויות משמעותיות מהסיור ודברים שלמדתם. תוכלו להמשיך וללמוד יחד נושאים שהודגמו בסיור ולא נלמדו קודם לכן בכיתה כמו הרחבה על מקצועות עבודה שונים בתעשייה, חומרי הגלם שהכרתם, סוגיות עכשוויות עימן מתמודד המפעל, פעילות לעידוד חשיבה טכנולוגית למציאת פתרונות לאתגרי המפעל שהוצגו לכם ועוד.  

הסיור למפעל הוא כמובן חלק מאסטרטגיית הלמידה בסביבת העבודה (Work Based Learning). על סקלת הלמידה בסביבת העבודה שנעה בין סטאז', קורסים מעשיים, ליווי בפרויקט לימודי, הסיור לתעשייה מציע מעבר ללמידה אקטיבית, המחשה של ידע, תופעות וכל הנאמר לעיל גם חשיפה למקומות עבודה אפשריים בעתיד לתלמידים, ומעורר דיון מעניין עבור התלמידים על העתיד, האפשרויות המקצועיות, החיבור בין הידע התאורטי בבית הספר לתחום עיסוקם שיהיו גדולים. 

אני מאמינה שההליכה לתעשייה היא חלק בלתי נפרד מהכנת הלומדים לאתגרי העתיד המשתנה, היא חשובה ללמידה בהווה וצריכה להיות חלק אינהרנטי מתכנית הלימודים של כל תלמיד. הביקור בתעשייה יחזק את הלמידה, יקרב את התלמידים לידע המקצועי העכשווי, יציג יישומים רלוונטיים לידע תאורטי ויפתח אופקים עבור התלמידים.  

נתראה בתעשייה! 

 

 

 

 

רוצים לקרוא עוד?

הירשמו לניוזלטר שלנו >>

ברוכים הבאים
לעולם של המחר!

רוצים להישאר מעודכנים? השאירו פרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו >>