fbpx

קטגוריות

שתפו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
הדפסה

רוצים לקרוא עוד?

למידה בסביבת עבודה
חיים רוסו

להנמיך את גדרות בית הספר

אנחנו חיים בעולם של שינויים דרמטיים בתחום הטכנולוגי המשפיעים על עולם התעסוקה באופן מהותי ועל העולם כולו כפי שאנו מכירים אותו. יש הרואים בכך איום.

קרא עוד »
יזמות
שירי שיפר

תובנות על יזמות מורים

מורה משקיעה או מורה יזמת? אלה היא מורה מחנכת בבי"ס יסודי במרכז הארץ. לפני כמה שנים היא הבחינה שכישורי ההבעה בכתב של תלמידיה נמוכים ושהם

קרא עוד »

99% זיעה: פיתוח מיומנות היצירתיות בתוכניות יזמות לתלמידים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

על אף שיצירתיות קיימת בכל אדם במידה משתנה, התוצר בסופה מחייב עבודה קשה. תהליך המצאה של מוצר חדש הוא תהליך מתמשך המשלב בתוכו ומאמן את היצירתיות הטמונה בנו. 

יצירתיות היא מיומנות לפתרון בעיות בצורה לא שגרתית, מקורית, חדשנית. היא מורכבת מחשיבה מסתעפת ומתהליכי חשיבה מסדר גבוה כמו חקר, ניתוח מידע, ופתרון בעיות כאשר במהלכה נשענים על ידע קיים, מוסיפים לו ידע חדש, מעצבים אותו ויוצרים רעיון או תוצר פיזי בעל ערך חדש. יצירתיות מאפשרת מציאת הקשרים חדשים, תובנות, רעיונות, מוצר או דגם באמצעות יצירת קשר בן מידע קיים או ניסיון קודם. כמו כל מיומנות, אפשר לשכלל אותה, לשפר, לשדרג. למעשה כל אחד מאיתנו הוא יצירתי, אך חלק ניכר מהאנשים לא תופסים עצמם כיצירתיים. אולי הדבר נובע מכך שלעיתים אנשים מחליפים יצירתיות עם אומנותיות, או אולי מכיוון שלעיתים יצירתיות נראית כגאונות של רגע, מעין הבלחה של ברק חשמלי שפוגע בצורה כה נדירה, שרק מעטים הם ברי המזל שיכולים לחשוב כך ו"לצאת מחוץ לקופסה". 

הסיפור המוכר על העט האמריקאי במירוץ המעצמות לחלל אשר מסופר לעיתים קרובות בהרצאות השראה כהדגמה ל"גאונות" וחשיבה מחוץ לקופסה תומך בנרטיב הזה, אבל אם נקרא אותו עד הסוף, נגלה סוף מפתיע במסר על מיומנות היצירתיות. אספר אותו כאן בקצרה. 

 

יצירתיות- המרוץ לחלל

בשנות ה-60, בתקופת המרוץ לחלל בן ארה"ב וברה"מ החלו שתי המעצמות לתכנן את השלב הבא: הטסת אסטרונאוטים לחלל. כחלק מהמשימה נדרש גם תיעוד של האסטרונאוטים המיועדים, ועד מהרה הבינו כי לא יהיה ניתן להשתמש בחלל בעטים כדוריים בשל היעדר הכבידה. חברת פול ס.פישר שחקרה את הצרכים של האסטרונאוטים יחד עם נאס"א השקיעה כמיליון דולר מכספה (הון תועפות במושגי התקופה) לפתח את עט החלל שפועל בתנאים של חוסר כבידה, תנאי חום וקור קיצוניים, יכולת לכתוב על כל משטח (אפילו מתחת למים!) ומחזיק כ-100 שנה!

והרוסים- מה הם עשו? השתמשו בעיפרון.

עד כאן הסיפור המוכר. האמריקאים השקיעו תועפות של כסף, ושנות מחקר, והרוסים? הם פשוט חשבו מחוץ לקופסה, ואמרו- מי צריך עט? יש עפרון. 

את הסיפור הזה אוהבים לספר כמשל לחשיבה יצירתית, וממשיכים וטוענים כי חשיבה כזו ממחישה חשיבה פורצת דרך, לא שגרתית, לא נכנעת למוסכמות (מי צריך עט?)

 

 

יצירתיות- המרוץ לחלל- הסוף שלא אוהבים לספר

על פי ההיסטוריונים של נאס"א, גם הרוסים וגם האמריקאים השתמשו בתחילה בעפרונות, וליתר דיוק בעפרונות מכניים, אך בשל מחירם היקר התעוררה צעקה למצוא חלופה זולה. אבל גם לכאורה הפתרון הרוסי, של עיפרון פשוט לא היווה פתרון מתאים כי אחרי הכול עיפרון הוא חומר דליק, ובתנאי ריחוף פסולת העיפרון יכולה להית מסוכנת במיוחד עבור האסטרונאוטים והציוד בחללית. במקום זאת, רכשה סוכנות החלל הרוסית את עטי החלל המתקדמים של האמריקאים, ובהמשך חברת פול ס.פישר הפכה לחברה השווה מיליונים המספקת עטים למחקר תת ימי, קבלנים, עובדי מוסך וכל סביבת עבודה מורכבת ומסובכת שתוכלו להעלות על דעתכם. המחקר שלהם המשיך, שכלל את העטים, והיום כל אחד יכול לרכוש לעצמו עט חלל לכל החיים.

מרעיון למציאות- תהליך פיתוח המצאה מפעיל מיומנויות חשיבה יצירתיות

את הסיפור על עט החלל והעפרון אנו מספרים לתלמידים שלנו בתוכנית 'העברה טכנולוגית' כדוגמה לכך שיצירתיות היא מיומנות נרכשת, וליתר דיוק נלמדת. רעיונות גדולים מקורם בעבודה קשה, ולא ברגע של מחשבה מהמקלחת. כלומר, כולנו מכירים את שלב 'נפילת האסימון', או מחיאת הכף שמלווה באמירה: "עלה לי עכשיו רעיון גדול!!!!", אבל אם נהרהר באותו הרגע נבין שקדם לו תהליך ארוך של למידה וחשיבה, וכדי שאותו "רעיון גדול" יצא מגבולות המקלחת או קבוצת התלמידים בכיתה- דרך יצירתית ממושכת לפניו שתהפוך אותו מרעיון לתוצר יצירתי. 

אין ספק שיצירתיות, לצד מיומנויות אחרות נתפסת כאחת המיומנויות החשובות ביותר עבור תלמידים ובוגרים. לכן חשוב שנטפח אותה כהכנת התלמידים לאתגרי העתיד המשתנה.


תהליך פיתוח המצאות מכין את התלמידים לאתגרי העתיד

המודל החינוכי של התוכניות שלנו מלווה את התלמידים בפיתוח המצאות בעולמות תוכן שונים מהתעשייה הישראלית, ובסיוע מפעלים וחברות ישראליות. בתהליך היזמי נחשפים התלמידים לעולם תוכן חדש, מאתרים צרכים או בעיות ומפתחים רעיון להמצאה חדשה, בתהליך רב שלבי הכולל בן היתר סיעור מוחות, חקר שוק, סקר צרכנים, מחקר ברשת ועוד. תהליך פיתוח ההמצאה בפעילויות שלנו מקדם מיומנויות שונות כגון חשיבה ביקורתית, עבודה בצוות, תרגול תקשורת מילולית וכתובה, פתרון בעיות, ניתוח מידע  וגם יצירתיות.

יצירתיות היא מיומנות חשיבה כאשר בסופה תוצר שימושי, פרקטי.  כלומר, להבדיל מאומנות, התוצר של יצירתיות מביא לפתרון בעיות, לשינוי ושיפור במצב הקיים. אריקה לנדאו מתארת את היצירתיות כ"פעולה דו-קוטבית בן הגיון לדמיון, תוצר של תקושרת תוך אישית ובין- אישית" כאשר תלמידים מבקשים לפתח המצאה לבעיה שחשובה בעיניהם מיומנות החשיבה היצירתית נכנסת לפעולה והם מפליגים בדמיון, חושבים על פתרונות חדשים ולעיתים גם לא אפשריים, חוקרים פתרונות קיימים, מגלים ומוסיפים ידע חדש ויוצרים קשרים בינו לבין הידע הקיים. הידע החדש שנוצר מאתגר שוב ושוב את הרעיונות הראשוניים של התלמידים, ומערער את הנחות היסוד הקיימות (שלעיתים אחראיות למצב הדורש פתרון) ולהצעת מחשבות ופתרונות מקוריים ויצירתיים.

מודל התכניות החינוכיות שלנו מורכב משלושה שלבים הנבנים זה על זה: 

  1. הצטיידות
    בכל פעילויות 'תעשיידע' לומדים המשתתפים ידע, מושגים ותהליכים מתחומי שונים מעולמות התעשייה הישראלית כגון פרמצבטיקה, ביומימקרי, האינטרנט של הדברים ועוד. שלב זה נועד לעורר פליאה וסקרנות אצל התלמידים, להגביר את הקשר והעניין של התלמידים בתחום ובהמשך לרתום אותם לתהליך היזמי בקורס. בתהליך הלמידה בשלב זה נחשפים התלמידים לידע חדש, לתהליכים ואתגרים בתחום, הם מזהים את הקשר בין החיים שלהם לבין התכנים החדשים, ומגבשים עמדות בתחום. שלב זה מהווה מעין 'צידה לדרך' ואוריינטציה ראשונית של התלמידים לתחום כך שבהמשך יוכלו לפתח המצאה בעצמם. 
  2. יוצרים
    תומאס אלווה אדיסון, מי שהמציא אלפי פטנטים אבל ייזכר תמיד בשל הפיכתה של נורת החשמל למוצר צריכה המוני אמר כי "הצלחה מורכבת מאחוז אחד של השראה ו99 אחוזים של הזעה".
    הציטוט המפורסם  מתאר היטב תהליך העבודה היזמי בפעילויות.
    בשלב השני של קורסי היזמות של 'תעשיידע' מפתחים התלמידים רעיונות להמצאה בצוותים, ומבינים כי להבדיל ממה שחשבו על המצאות ויצירתיות, נדרשת מהם עבודה קשה ומחויבות בכדי להגיע להצלחה.

    כך לדוגמה קבוצה של תלמידי כיתה ז' מביה"ס במרכז הארץ אשר השתתפו בקורס יזמות דיגטלית- האינטרנט של הדברים רצו לעזור לחבר מהכיתה אשר מתנייד בעזרת כיסא גלגלים וחווה קשיי התניידות מידי יום, ולהיעזר בטכנולוגיית האינטרנט של הדברים. 

    כיצד תרגלו התלמידים יצירתיות בתהליך? 

מדריכי הקורס עודדו את התלמידים לחקור וללמוד את הפתרונות הקיימים בתחום, נערך סיעור מוחות והוצעו רעיונות מגוונים ושונים, נבחנו טכנולוגיות קיימות לשילוב, שפרו ודייקו את הרעיונות, בוטלו רעיונות, נוסחו סקרים שנערכו בקרב קהל היעד, למדו את תגובות קהל היעד, ובהיזון חוזר המשיכו לשפר את הרעיון המרכזי. בהמשך אפיינו התלמידים הרעיון, ויצרו אב-טיפוס למעין waze ייעודי לדרכים נגישות, כך שכל מי שצריך לברר על דרך נגישה במרחב יוכל לעשות זאת, ובדרך גם לתרום על הידע לדרכים נגישות גם לאחרים הזקוקים לכך.

בהמשגה ליצירתיות התלמידים חקרו וגילו ידע חדש, חלמו ודמיינו פתרונות שונים, הקשיבו לצרכים ורצונות של קהל היעד ושילבו זאת עם הידע שצברו, ערערו על הקיים כדי ליצור רעיונות חדשים.

 

3. מציגים
גם רעיונות גדולים צריכים לשכנע, ולכן בשלב האחרון של הפעילויות לומדים התלמידים כיצד להציג רעיונות יזמיים בעולם העסקי, מתרגלים העברת מסרים בצורה ויזואלית ובעל פה, וכמובן יוצרים המחשה להמצאה בדמות אב-טיפוס או דגם. 

תלמידה בתכנית היזמות מציגה את פרויקט הגמר שלה

 

יצירתיות זו עבודה קשה

המצאות התלמידים באות לאחר עבודת לימוד מרתקת, אבל גם חקר עצמאי המעלה שאלות, מציף צרכים ומורכבויות. לאור מסקנות תהליך הלימוד יוצרים התלמידים המצאות מקוריות, לא שגרתיות וחדשניות לבעיות ממגוון תחומי דעת תוך תרגול אסטרטגיות חשיבה שונות.  

אתם מוזמנים להכיר את התכניות שלנו לעידוד חשיבה המצאתית- יזמית במגוון תחומי דעת >> https://think.org.il/programs

רוצים לקרוא עוד?

הירשמו לניוזלטר שלנו >>

ברוכים הבאים
לעולם של המחר!

רוצים להישאר מעודכנים? השאירו פרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו >>