fbpx

קטגוריות

שתפו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
הדפסה

רוצים לקרוא עוד?

למידה בסביבת עבודה
חיים רוסו

להנמיך את גדרות בית הספר

אנחנו חיים בעולם של שינויים דרמטיים בתחום הטכנולוגי המשפיעים על עולם התעסוקה באופן מהותי ועל העולם כולו כפי שאנו מכירים אותו. יש הרואים בכך איום.

קרא עוד »
יזמות
שירי שיפר

תובנות על יזמות מורים

מורה משקיעה או מורה יזמת? אלה היא מורה מחנכת בבי"ס יסודי במרכז הארץ. לפני כמה שנים היא הבחינה שכישורי ההבעה בכתב של תלמידיה נמוכים ושהם

קרא עוד »

הכיתה במציאות משתנה: 5 עקרונות להוראת מיומנויות שכל מחנך צריך לדעת

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram

הגיע הזמן לדבר על זה: ללמד מיומנויות זה חשוב אבל איך עושים את זה? במחלקת פיתוח התוכן בתעשיידע האחראית על פיתוח עשרות תכניות לימודים מקוריות בוחנים בכל הזדמנות איך ליישם בפועל הוראת מיומנויות בכיתה? לא מדובר במיומנויות טכניות או מיומנויות מקצוע אלא בקטגורייה המפורסמת – מיומנויות רכות. וכשמן הן, קשה לתפוס אותן או לתעד את הרגע המדויק בו הן קורות בכיתה. ידוע שהן נחוצות לעולם המשתנה שבפתחנו ושהן מתפתחות ומשתכללות עם השנים, שהן ביטוי של מגוון היבטי אישיות של התלמיד אך מעט מאוד ידוע על האופן שבו מלמדים אותן בכיתות הלכה למעשה.

באחת מתכניות רוקחים עולם (יזמות לעולם הפרמצבטיקה) של תעשיידע ביקש המדריך מקבוצת תלמידי כיתה ז' לחקור כיצד פועל החומר הפעיל של האקמול. לקח לתלמידים 10 דקות למצוא סרטון שמסביר את הפעולה הכימית של האקמול בגוף ולהסביר זאת בעצמם בביטחון מלא מול הכיתה. אפשר לטעון על רמת ההבנה האמיתית של התלמידים בנושא, שכן הפער שבין תכנית הלימודים במדעים לכיתות ז' – לתוכן שנחשפו אליו בסרטון הוא גדול בכדי להבין אותו לעומקו. יחד עם זאת, אי אפשר שלא להתפלא איך תלמידים בכיתה ז' מצליחים לגייס את המשאבים העומדים ברשותם בכדי לגשת לידע בקלות ובמהירות, ללמוד אותו לבד ולהציגו בביטחון. והנה לנו הזדמנות מצוינת להכניס את שיח המיומנויות לכיתה. הפורום הכלכלי העולמי הגדיר את היכולת ללמידה עצמית כמיומנות השנייה בחשיבותה בעולם העבודה העתידי, אבל לא כל התלמידים הם כמו אותה קבוצת כיתה ז' ולא לכולם "ללמוד לבד" זו משימה שבאה בקלות. מהמקרה הזה מסביר את מה שכולנו כבר מבינים: בעידן שהנגישות לידע היא כל כך קלה, תפקיד המחנך עובר שינוי משמעותי: מהוראת התוכן בלבד, להוראת מיומנויות, בנוסף.

1. צרו שפה משותפת, עברו להוראה מפורשת

אנשי ונשות החינוך יודעים שלשפה במרחב החינוכי משמעות דרמתית בתהליכים פדגוגים-חינוכיים. בהוראת מיומנויות יש לשפה משמעות כפולה שכן להרבה מהלומדים מושגים חדשים יהיו חסרי משמעות כמו למשל: התמודדות עם מצבים בינאשיים מורכבים, הקשבה, ניהול קונפליקטים בצוות, פתרון בעיות. כל אלה נשמעים כמו כותרות שנתונות לפרשנויות אצל הלומד והמחנך. לכן, עבור מחנך ששואף להכניס את שיח המיומנויות לכיתה, מומלץ לייצר במרחב החינוכי שפה חדשה של מיומנויות ולשקף את משמעותן בפועל כל הזמן.

כדאי לקחת השראה מאסטרטגיות שנהוגות בחינוך המיוחד – עבור תלמידים עם צרכים מיוחדים המחנך מהווה מתווך למציאות החברתית פעמים רבות. הוראה מפורשת, בכל גיל, מאפשרת לתלמיד להבחין בין העיקר לטפל בתהליך הלמידה, מונעת מהתלמיד להשקיע אנרגיה מיותרת בניחושים של מה שהתכוונו להגיד או ללמד ומאפשרת עבורו את ארגון המידע באופן נהיר יותר. בייחוד כשמדובר במיומנויות, הוראה מפורשת תאפשר לתלמיד להבין במהירות את המטרות והרציונל של למידת מיומנות חדשה בשילוב של תהליכי בקרה מטה קוגנטיבים.

למיומנויות משמעות עמומה במיוחד עבור התלמידים ולפעמים גם עבור המורה. שפה (ושימוש עקבי בה) עושה את ההבדל הגדול והופכת את הכישורים למוחשיים במיוחד – בבתי הספר ובארגונים. בתכניות לימודים של תעשיידע השפה בהקניית מיומנות חדשה "משתלטת" על המרחב. פרט לשיח הער בכיתה אודות מיומנויות והפעלת תהליכי מטה-חשיבה, מחלקים לתלמידים עזרים שנשארים איתם כל הזמן (גם כשהמדריך לא בסביבה), תולים שלט בכיתה שמהדהד גם מעבר לשעות הפעילות וממפגש למפגש משמרים את השיח סביב המשגה של כישורים, תהליכי למידה ותהליכי חשיבה.

2. ללמוד מנסיון ולמדוד את זה!

ג'ון דיואי הפילוסוף החינוכי האמריקאי אמר – "אנחנו לא לומדים מנסיון. אנחנו לומדים משיקוף על הנסיון". ולכן, המפתח להתפתחות אישית ברכישה של מיומנות (טכנית או רכה) נמצא ביכולת של המורה לעודד בקרב הלומד תהליכים רפלקטיבים שמאפשרים לו לבטא את ההתנסות האחרונה במיומנות הרלוונטית. איך היה לך? איך הרגשת? מה עשית טוב? איך תעשה טוב יותר בפעם הבאה? השיקוף תומך בשימוש בשפה המשותפת בין המורה לכיתה ומאפשר ללומד הזדמנות "לישון על זה" ולהשתפר בפעם הבאה.

 

יחד עם השיקוף, באופן מפתיע ניתן ואפשרי לייצר מדידה של ביצועים גם במיומנויות רכות. קיימים מגוון כלים כמו למשל זה שפרסם הארגון הבריטי Skills Builders – מתודולוגיה לתצפיות התנהגותיות ומדידה של האופן בו באה לידי ביטוי מיומנות במרחב החינוכי. בבניית תכניות לימודים בתעשיידע מוקדש זמן משמעותי לייצר הזדמנויות לשיקוף בקרב התלמיד של כל חוויה לימודית. כאשר מדובר במיומנויות העיבוד מתבצע בכל מפגש ובין המפגשים כמתודולוגיה מובילה לאורך זמן.

3. לתרגל זו מטרה

חיינו וחיי הלומדים מלאים בהזדמנויות להתנסויות במיומנויות רכות. התנסויות בצוות או עצמאיות, בהזדמנויות חברתיות, לימודיות, במפגשים אקראים, במרחב הפורמלי והלא פורמלי. בכל הזדמנות שמתאפשרת יש לזמן תרגול של מיומנות, משוב ורפלקציה. העולם מלא בהזדמנויות לבטא מיומנויות אז למה שלא נתנסה בזה? על המורה לשמש כמנטור ולאפשר תהליכי עיבוד ומשוב על כל הזדמנות שהייתה לתלמיד לבטא מיומנות כזו או אחרת. לכן מומלץ שבכל התרגילים והמשימות שנעשה עם תלמידים בכיתה נשים דגש מיוחד על מיומנות שיכלה לבוא / באה לידי ביטוי. לא תאמינו כמה מיומנויות נצפות במהלך ניסוי במדעים, פתרון בעיה מתמטית, פרנזטציה בשיעור תנ"ך, דיון בשיעור חברה או בהכנות למסיבת הסיום.

4. להתחיל כשצעירים, לסיים – אף פעם

לתרגל מיומנויות מגיל צעיר מאפשרת הטמעה אמיתית, צמיחה ושליטה במיומנות. אין להתרגש אם כל כישור חדש שנלמד מוצא תחילה ביטוי טכני אצל התלמיד. בכל התכניות של תעשיידע אפשר למצוא תלמידים המנהלים בסדנאות תהליכי סיעור מוחות וכשעולים רעיונות התלמידים משתדלים ומתאפקים שלא להתפרץ לדברי חבריהם ולא לשלול אותם כי זה עתה למדו עקרון חשוב במיומנות החשיבה היצירתית: "אין רעיון גרוע בשלב העלאת הרעיונות". אף על פי שזה ניכר על מבטם, הם לא יגידו בקול רם שהם לא מחבבים את הרעיון שזה עתה עלה לחלל החדר. ניכר, כי עם הזמן עם הזמן התלמידים מטמיעים את המיומנות והן הופכות מ"טכניות" ל"טבעיות" ולומדים להקשיב לרעיונות ולקבל גם "שטות" באהבה ובטבעיות כחלק מתהליכי יצירתיות שהוכחו להם כאפקטיביים.

עוד דוגמה שוודאי מוכרת לכל מחנך – תלמידים המציגים בפעם הראשונה פרזנטציה מקצועית יעשו כמעט כל מהלך "לפי הספר" עד שיפתחו שליטה במיומנויות עמידה מול קהל והעברת מסרים. דמיינו ילד הלומד לנגן בגיטרה. מתחיל ללמוד את האקורדים ואת מנחת האצבעות על צוואר הגיטרה ואת הקורדינציה בין הידיים. כשחולף הזמן ונצבר הנסיון אקורדים הופכים להרמוניה שלמה. מנגינה רצופה שנעים לשמוע- שליטה מלאה במיומנות הנגינה, מוזיקה ללא רבב. שליטה במיומנות, גם אם היא רכה, לוקחת זמן ותרגול לאורך כל שנות חיינו.

5. חיבורים והקשרים

עלינו לדאוג שתלמידים יראו את הרלוונטיות של מיומנויות וכישורים לחייהם האישיים כל הזמן. באחריותנו לייצר מפגשים שונים עם העולם שבחוץ כדי לאפשר לצורך בכל מיומנות שנלמדת בכיתה לחלחל פנימה בקרב כל תלמיד. על ידי קישורים לעולם האמיתי ועל ידי הבאת בעיות ואתגרים בחיים האמיתיים ובעולם העבודה על כל גווניו נצליח לגרום לתלמידים להבין את המשמעות האמיתית שביישום אופטימלי של המיומנויות. איך עושים זאת? באמצעות חיבורים למציאות שמחוץ לבית הספר. התחילו מלהביא הורים של תלמידים לכיתה שיספרו על המיומנויות והכישורים שעוזרים להם להצליח בחיים. קיימות דרכים נוספות כמו תכניות חיצוניות ששוברות את קירות בית הספר ומייצרות גשרים לעולם שבחוץ. בתעשיידע אנו מיישמים זאת בכל התכניות המקוריות שלנו ובפרט בתכנית Ready. Skills Go – בה ניתנת התנסות אמיתית במגוון אתגרים שמתמודדים איתם אנשי מקצוע באופן יום-יומי.

אם חשבתם להתחיל לקדם את שפת המיומנויות בכיתה שלכם, בארגון, או בתכנית לימודים שאתם מפיקים, קחו לתשומת לבכם: מיומנויות חיוניות ניתן ללמד, ויש לעשות זאת בהקפדה, באחריות ובאהבה כי הלומדים שלכם יזכרו לכם את זה Life-Long. עזרו לתלמידים שלכם להשתלב בעולם המשתנה שאליו הם גדלים. אותם לומדים עצמאיים שלמדו על חומר פעיל של תרופה והציגו מול הכיתה בקלות הם לא מדגם מייצג. תפקידנו כמחנכים לעזור להם לעבור את מבחן המיומנויות ולא רק את מבחן הידע.

 

הגדרות חשובות:

מיומנויות חיוניותמיומנויות הניתנות להעברה לזירות חדשות (בכל תפקיד ובכל סביבת עבודה) לאורך החיים. הן תומכות ביישום של ידע (מומחיות) ומיומנות טכנית. בתי ספר מכנים בדרך כלל מיומנויות אלו כ"כישורי חיים"

מיומנויות טכניות – מיומנויות ספציפיות בסקטור ספציפי והן פועל יוצא של מומחיות תוכן. מיומנויות אלו לא ניתנות להעברה בקלות בין תחומים תעשייתיים שונים. 

מיומנויות בסיס – מיומנויות כמו שפה (עברית ואנגלית), מיומנויות דיגיטלית ומיומנויות חשבון.

רוצים לקרוא עוד?

הירשמו לניוזלטר שלנו >>

ברוכים הבאים
לעולם של המחר!

רוצים להישאר מעודכנים? השאירו פרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו >>