fbpx

תעשיידע

עבר, הווה ועתיד

דן פרת, מנכ"ל תעשיידע

כשייסד התעשיין דב לאוטמן ז"ל את תעשיידע  בשנת 1992 לפני 27 שנה הוא הציב בפני הארגון הקטן מטרות צנועות אך יוצאות דופן באותם הימים. שאיפתו הייתה כי תלמידי ישראל יכירו בחשיבות האתגר  ובעניין שמציבה התעשייה לדור הצעיר. הוא ביקש מחבריו התעשיינים לתרום מזמנם, לבוא לכיתות הלימוד ולחשוף בפני התלמידים את האתגרים הטכנולוגיים והחשיבתיים שמציבה התעשייה. תעשיינים רבים נענו לקריאה, הגיעו לבתי הספר  ובמקביל הזמינו את התלמידים להתארח במפעליהם, ולחוות את סביבת העבודה הייחודית הזו. ההתחלה הייתה צנועה אך החשיבה הייתה פורצת דרך – הבקעת הגבול הברור בין המקום בו לומדים והמקום בו עובדים ויצירת עירוב פורה ביניהם.

במהלך השנים  רבתה ההתעניינות וגדלו הצרכים. צוותים מקצועיים בתעשידע החלו לכתוב תכניות, מערכי שיעור, להפעיל סדנאות חוויתיות… הרצון לחשוף את התלמיד לעניין וליופי שבתעשייה נותר על כנו, אך הצרכים החינוכיים של התלמידים עברו אט אט למרכז. הארגון שבראשיתו ניסה לחשוף את התעשייה לציבור התלמידים שינה דגשים  והחל מתמקד בערך המוסף שמעניקות סביבות עבודה תעשייתיות שונות לארגז הכלים הערכי, האינטלקטואלי, והטכנולוגי של התלמידים והתלמידות.

מהם הערכים שסביבת העבודה התעשייתית צופנת בחובה? באיזו מידה החשיפה אליהם מייצרת תמריץ ללימודי המדעים והטכנולוגיה? אלו היו השאלות החדשות אשר מתוך ההתמודדות עימן פעלה תעשידע במערכת החינוך.

תכניות תעשידע בוחנות את המגוון בעולם התעשייה, ואת סביבות העבודה הרבות והשונות האופייניות לו. תלמידים מתחבטים בשאלות מהתחום ההומניסטי – האדם מול הטכנולוגיה המודרנית, ובו בזמן נחשפים לטכנולוגיות השונות, לא באופן תיאורטי אלא באופן חי  ומעשי. הם מציבים את עצמם, את כישוריהם ונטיותיהם, מול העולם האמיתי שבחוץ, וצוללים למעמקים של לימוד חוויתי ומשמעותי.

במהלך השנים התרחב האופק של תעשידע. תעשידע החלה עובדת יד ביד עם מערך החינוך הטכנולוגי והמקצועי של משרד החינוך. החינוך הטכנולוגי בישראל ידע תקופות של פריחה וזוהר אך בתקופה זו סבל מהידרדרות והזנחה רבת שנים. אנשי החינוך של תעשידע נרתמו למשימה ויחד עם  אנשי משרד החינוך פתחו בפני התלמידים עולמות של קורסים טכנולוגיים, הסמכות מקצועיות ומגוון עצום של התנסויות בתעשייה. תעשידע הפכה לחוד החנית בפרויקט לאומי גדול שהציב את עתידם של צעירי וצעירות ישראל ואת חוסנה הכלכלי והחברתי של מדינת ישראל במרכז. עשרות אלפים רבות של תלמידים נחשפים לתהליכי עומק שהינם בעלי השפעה ישירה על עתידם. לצד היכולות החינוכיות, התפתחו בתעשידע יכולות לוגיסטיות ותפעוליות בקנה מידה רחב ההכרחיות להצלחתה של תכנית אסטרטגית שכזו.

אך גם בתוך ההובלה של העשייה האינטנסיבית, ממשיך הארגון להגיב לשינויים סביבו. הדינאמיות של העולם הטכנולוגי לא מאפשרת לתעשידע לקפוא לרגע על שמריה.  העולם משתנה בצעדי ענק, כשהטכנולוגיה מובילה את השינוי הזה – מהפכת המחשב, מהפכת המידע, מהפכת הבינה המלאכותית והייצור המתקדם, כל אלו לא רק משנים את עולם התעשייה ועולם התעסוקה בכלל אלא מייצרים שינוי מהותי בשאלות היסוד החינוכיות הבסיסיות ביותר.

מהו ידע ומהי הדרך לרכוש אותו? מיהו המורה? היכן נמצאת כיתת הלימוד? מהו הגבול בין עבודה ללימודים? האם על סביבת העבודה להפוך לסביבה לימודית? האם על סביבת הלימודים לספוג לתוכה אלמנטים פרקטיים  והתנסותיים?

תעשידע ממוקמת היום על הצומת הרותחת שבין עולם החינוך לעולם התעסוקה. תעשידע של היום היא ארגון חינוכי מוביל המגיב בזמן אמיתי לעולם המשתנה לנגד עיננו. שלא כמו מערכות גדולות ושמרניות המתקשות לעמוד בקצב ההשתנות של הטכנולגיה ושל  המערכות האנושיות הקשורות בה, בתעשידע אנו יודעים שהפריבילגיה הזו לא באמת קיימת. תעשידע הציבה את עצמה מול הנחשול המאיים על עולם התעסוקה של הדור הבא. רובוטיקה, אוטומציה, ובינה מלאכותית – כולם מושגים הנושאים בחובם קידמה ושפע  יכולים להפוך למקור של תסכול ואובדן. ההחלטה האסטרטגית שלנו היא כי אם לא נגיב אליהם במירב הגמישות והיצירתיות נמצא את עצמנו משתרכים הרחק מאחור עם דור חדש הנעדר מיומנויות להתמודד עם העולם סביבו.

רבים מדברים על מיומנויות ליבה, מיומנויות יסוד, ועל למידה לאורך החיים (LIFE LONG LEARNING),  אך כמעט ואין בנמצא תכניות המציעות הלכה למעשה התמודדות עם האתגרים הנפלאים והמאיימים כאחד שמציב העתיד – ועולם העבודה המשתנה.  תעשידע, שמה לעצמה למטרה לעשות בדיוק את זה, להכין את הצעירים והצעירות המוכשרים של החברה הישראלית להתמודדות מיטבית עם האתגרים הללו.

בעולם של חוסר ודאות ועמימות פותחת תעשידע נתיב מוגדר וברור שמאפשר לימוד של יסודות ותשתיות טכנולוגיים כמו גם פיתוח יכולות ומיומנויות. הדרך של תעשידע מאפשרת לתלמידים להצטייד בכלים הנחוצים להתמודדות עם אי הודאות בשוק העבודה. זוהי דרך רצופה בעוגנים ונקודות ציון שונות: תכניות ארוכות טווח וקצרות טווח, סדנאות התנסותיות וקורסים מקצועיים, התערבויות חוויתיות ותהליכי עומק בית ספריים. את הסיור המרתק הזה מובילה תעשידע כחלק משותפות עם ארגונים חינוכיים ועסקיים רבים ככל האפשר.

אני מזמין אתכם להיות חלק ממשפחת תעשידע, 


שלכם, 

דן פרת

מוכנים להתחבר לתעשייה?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

כל הזכויות שמורות לתעשיידע (ע"ר) 2020

ברוכים הבאים
לעולם של המחר!

רוצים להישאר מעודכנים? השאירו פרטים והצטרפו לניוזלטר שלנו >>