שאלות ותשובות

לקראת שנת הלימודים תשפ"ג, ניתן למצוא את התכניות החינוכיות שלנו גם במאגר גפ"ן של משרד החינוך.

הרוב המוחלט של תכניות תעשיידע מאושר במסלול הירוק במאגר התכניות של משרד החינוך. המסלול הירוק (להבדיל מהמסלול הכחול) מציין שלתכנית יש אישור רשמי מהפיקוח של משרד החינוך והיא מאושרת להפעלה בבתי ספר.
החל משנת תשפ"ג ניתן למצוא את התכניות החינוכיות לבתי הספר גם במאגר תכניות חינוכיות חיצוניות של משרד החינוך – מאגר גפ"ן.

תעשיידע שמה לעצמה מטרה להתמקד בחשיפה לעולמות תוכן וידע מקצועי, מיומנויות רכות והאימפקט החינוכי שבתכנית היזמות ולא רק בתוצר. רוב תכניות תעשיידע לא מעודדות תלמידים למכור מוצר ולייצרו אלא לפתח כישורים ויכולות אישיות בעקבות התהליך. אנו מאמינים שיזמות היא כלי חינוכי שמאפשר לתלמידים להתפתח וללמות בתהליך אקטיבי. בכל התכניות שלנו יש דגש משמעותי לרכישת בסיס ידע חדשני מהתעשייה, עקרונות טכנולוגים ותהליכי מחקר ופיתוח שמאפשרים לתלמידים ליזום מיזמים בעולמות תוכן מקצועיים שלא היו נגישים להם אילולא התכנית.

עוד אודות התהליכים החינוכים שלנו תוכלו לקרוא בפרסומים ומאמרים שמפורסמים באתר מעת לעת .

כן, מרבית התכניות שלנו מבוססות על עקרון הלמידה מבוססת פרויקטים/מבוססת בעיות. בכל תכנית יש תהליכי חשיבה טכנולוגיים שמובילים לפיתוח רעיון או מיזם שמשתמש בטכנולוגיה לפתרון בעיות. סביב העבודה על הפרויקט התלמידים זוכים להעמיק את הידע שלהם בעולמות התוכן המגוונים.

אנו ממליצים על מפגש אחד בשבוע. יחד עם זאת, קיימת אפשרות לרכז את הפעילות בטווחי זמן קצרים יותר תוך שמירה על אפקטיביות ההדרכה וצוות ההדרכה שלנו מתאים את תכנית ההדרכה בהתאם לצרכי בית הספר.

כן, התכניות שלנו מתאימות גם לתלמידים מצטיינים.

כל תכניות תעשיידע מבוססות על קשר וחיבור בין מערכת החינוך לתעשייה. קהילת המתנדבים והמתנדבות של תעשיידע פועלת  במסגרות שונות מתכנית לתכנית. לדוגמה יש תכניות בהן המתנדבים נפגשים עם התלמידים ותלמידות להרצאות השראה וחשיפה לעולם התוכן בו הוא עוסק. בחלק מהתכניות המתנבים והמתנדבות  מהתעשייה משמשים כמנטורים ועובדיןם עם התלמידים Hands on על מוצר או פרויקט. לצפייה בסוגי ההתנדבות היכנסו לעמוד . אנחנו נחזור אליכם.ן ונחבר אתכם לתלמידים ותלמידות סקרנים שישמחו לגלות עולמות חדשים דרך המפגש המשותף.

לתכניות תעשיידע יש מקורות מימון מגוונים, בעיקרם תרומות מחברות ומפעלים, קרנות שונות, משרדי ממשלה, בתי ספר ורשויות מקומיות.

מדריכי תעשיידע מגיעים עם ניסיון והשכלה מדיסיפלינות שונות. כל מדריך מגיע עם ניסיון בהדרכה ממסגרות פורמאליות ובלתי פורמאליות בהן: צבא, תנועות נוער, הוראה וכדומה. עם תחילת העבודה בתעשיידע, המדריכים עוברים הכשרה ארוכה לאורך כל תקופת העסקתם ע"י צוות תעשיידע והשתלמות בחברות ומפעלים מתחומים שונים. ההכשרה כוללת ידע טכנולוגי מקצועי, הכשרה פדגוגית בליווי פרויקטים של תלמידים וכישורי הדרכה וניהול כיתה.

אם יש לך ניסיון מוקדם בהדרכה ובעיקר בהדרכת תלמידים בבית הספר את/ה מוזמן להשאיר פרטים ונחוזר אליך במידה וזה רלוונטי .
לפרטים נוספים אודות משרות ההדרכה הפתוחות היכנסו לעמוד

עם תחילת עבודה משותפת, מתקיימת פגישה עם הנהלת בית הספר ומסוכמת תכנית עבודה – בהתאם לצורכי בית הספר. קורסי תעשיידע מבוססים על שיטת PBL ועל כן ניתן לשלבה במהלך שעות הלימוד הפורמאליות או כחלק משעות הקצה.

תכניות תעשיידע מועברות בתוך בית הספר על ידי מדריך מטעם תעשיידע. בפגישת תיאום הציפיות מול הנהלת בה"ס, מוצג סילבוס התכנית ובו דגשים רלוונטיים לכל קורס. ישנם קורסים בהם יש יציאה חד פעמית לצורכי סיור. היציאה מתאשרת בליווי איש צוות מטעם בית הספר ומדריך- לאחר אישור הורים.

מספר המפגשים משתנה מקורס לקורס. משך השיעור במרבית הקורסים הוא 90 דקות.

מחשב, מקרן ורמקולים. בנוסף, במהלך הקורס בתהליך החקר התלמידים יזדקקו למחשב עם חיבור לאינטרנט לכל קבוצה. את המפגשים הללו נתאם מראש.

מספר התלמידים המקסימאלי הוא כמספר התלמידים בכיתה אורגנית ובתנאי שלא יעלה על 40 תלמידים, לחלופין ניתן לבנות קבוצות ייעודיות לקורס, המינימום שאנו ממליצים לפתיחת קורס – 15 תלמידים .

לא, עמותת תעשיידע תספק את כל הציוד הנדרש בכל קורס לבניית התוצר הסופי של התלמידים.

התוצר משתנה מקורס לקורס. בחלק מהקורס התוצר דגם אותו בונים התלמידים בסיוע מדריך/ה תעשיידע. בחלק מהקורסים התוצר הסופי יוצג באמצעים דיגיטלים כמו אפליקציה או אתר אינטרנט.

מאחר ובמשך השנה אנחנו מלמדים בבתי הספר, לקראת תכניות הקיץ בנינו מאגר מותאם של מגוון של פעילויות שמתאימות לתקופת החופש ומתקיימות בארגונים לילדי העובדים או משתלבות כפעילות העשרה בקייטנות קיימות.

הסדנאות המוצעות במסגרת הפעילות הן בשלושה נושאים: תהליך פיתוח מוצר, איך רעיון הופך למוצר ומהם השלבים שבדרך, ביומימקרי – פיתוח טכנולוגיה בהשראת הטבע והשמיים הם לא הגבול שעוסקת בתחום החלל. ניתן לבנות תכנית מותאמת של סדנאות מכל אחד מהאשכולות הללו ולגוון בהתאם לצורך.

לא. תשיידע היא עמותה עצמאית. בשנים הראשונות לקיומה היא הייתה יחידת סמך בתוך ההתאחדות אך במהרה הפכה לעמותה נפרדת. תעשיידע עדין מזוהה עם התאחדות התעשיינים  מתוך תפיסת העולם שיש לחשוף  את עולם הטכנולוגיה על היבטיו הישומיים. בתכניות החינוכיות שלנו משולבים מנטורים מתעשיות מגוונות.

תעשיידע מפעילה תכניות אלו עבור אגף ההסמכות של מינהל מדע וטכנולוגיה, של משרד החינוך.

לקראת פתיחת שנת הלימודים, משרד החינוך מפרסם קול קורא לבתי הספר התיכוניים, בהם יש מגמות טכנולוגיות – מקצועיות ומי שמעוניין יכול להירשם לתכניות בקול קורא זה.

תעשיידע מפעילה תכניות אלו עבור אגף ההסמכות של מינהל מדע וטכנולוגיה, של משרד החינוך.

משרד החינוך אחראי, באופן בלעדי, על בחירת בתי הספר שיצטרפו לתכנית, בהתאם למערך שיקולים שהוא מפעיל.

הפעילות כולה ממומנת על ידי משרד החינוך ובתי הספר לא נדרשים לשלם כלל עבורה.

מה שנדרש הוא בעיקר מחויבות מלאה לתהליך ושיתוף פעולה מלא מצד בית הספר והתלמידים. על בית הספר להעמיד איש קשר מטעמו, על מנת שיוכל לטפל בכל הנדרש מול רכז תעשיידע, המלווה את התכנית בבית הספר.

ניתן למצוא פרטים נוספים אודות התכנית באתר משרד החינוך.

וכן ניתן לפנות לאגף הסמכות, במינהל מדע וטכנולוגיה של משרד החינוך

ארגונים המעוניינים להפעיל פעילות במסגרת אחריות תאגידית או קשרי קהילה מוזמנים ליצור איתנו קשר בטופס בעמוד הבא.
נשמח לשלב בפעילות או ליזום יחד תכניות חינוכיות פורצות דרך.

אנו מפעילים את תכנית גמא לתחומי הפיזיקה והכימיה. מוזמנ/ת לפנות בנושא לעינת אורינג במייל: [email protected]

איך להביא את תכניות תעשיידע לכיתה?